Suzhou

20 september 2018 - Suzhou, China

Vandaag per bus naar Suzhou gereisd. Ook al een flinke stad: 9 miljoen inwoners. De reis ging niet zonder hindernissen: onderweg raakte we betrokken bij een kettingbotsing. Schade aan de bus en wat oponthoud. De deur van de bus ging niet goed dicht. Deze werd in de loop van de middag vervangen door een andere bus.

‘s Middags eerst naar een zijdefabriek. Het proces van een moerbeirups tot zijde werd uitgelegd en we konden de fabriek bekijken. Op een van de foto’s is te zien dat van 8 cocons 1 draad wordt gemaakt (de 8 draadjes zijn bovenaan de foto net nog te zien). Elke cocon bevat ongeveer 500 meter door de rups gesponnen draad!

Daarna naar een van de beroemdste tuinen van China (Unesco- werelderfgoed): “De tuin van de nederige administrateur” (zie foto). Mooie tuin, maar wel totaal verregend. Jammer.

Morgen maken we een riksjatocht van een paar uur met verschillende stops: tai chi-beoefening in het park, een lokale markt en een oude winkelstraat. We gaan het weer zien. Ni hao!!